Divide si cucereste

 

Un experiment de gandire clasic in domeniul geometriei este, sa iti imaginezi ca imparti un obiect solit sau distanta in jumatate. Fiecare jumatate este impartita din nou si din nou. Cate diviziuni sunt posibile pana nu mai este nimic de divizat? In Jiu Jitsu aceste discutii apar intre pozitii comune. La inceputul dezvoltarii Jiu Jitsului, half-guard a fost considerata o pozitie slaba; era la jumatatea cai de a obtine o trecere a garzii tale. Acum half-guard este considerata o pozitie in sine, care conduce la multe atacuri. Half-guard-ul este creditul lui Roberto “Gordo” Correra,, care a dezvoltat pozitia cand, in timp ce era centura mov, a suferit o accidentare la genunchi care la impiedicat sa faca close guard. In prezent, half-guard-ul s-a extins la mai multe pozitii de tranzit: half butterfly, deep half guard, Z-guard, X-guard, tornado guard, 50/50 guard, quarter-guard si multe altele. De fiecare data cand pozitia este injumatatita, creeaza noi puncte de dezvoltare si descoperire.

Arte (Martiale) Abstracte

 

Dar de ce ar fi benefic sa se continue abstractizarea pozitiilor Jiu-Jitsu? Jiu-Jitsu a fost dezvoltat in primul rand ca o arta de auto-aparare si multi practicanti continua sa o vada in felul acesta. Garzile Ezoterice si pozitiile complexe sunt considerate limitate in cadrul unui scenariu de auto-aparare. Chiar si in cadrul competitiilor de arte martiale mixte, rar,  vezi pozitii din afara pozitiilor standard de Jiu Jitsu cum ar fi garda si controlul lateral. Exceptiile, de sigur, sunt centurile negre precum Fabricio Wedum, Wilson Reis si Antonio Rogerio Nogueira care folosesc pozitii mai putin comune, cum ar fi deep half guard pentru a profita de nefamiliarizarea oponentilor cu pozitia respectiva.

Si aceasta stabileste valoare pozitiilor de tranzitie. In ciuda protestelor contrare Jiu Jitsu, ca si MMA, este un sport – si in orice intrecere sportiva, abilitatea de a surprinde adversarul cu o pozitie, tehnica sau strategie cu care acestia nu sunt obisnuiti iti aduce un mare avantaj.

 

O pozitie de tranzit poate fi considerata ca un aranjament care: (1) este intre doua pozitii marcate, (2) poate fi mentinut pentru o perioada de timp nedefinita, (3) are multiple cai de intrare sau de iesire din ea, si (4) este adesea un mijloc intr-o tehnica de jiu jitsu altfel comuna.

 

Conceptual, pozitiile de Jiu-Jitsu actioneaza ca o serie de noduri de decizii. Ceva ce poate fi considerat o pozitie, in acest sens, daca esti capabil sa urmezi mai mult de o cale in functie de scopul tau sau de reactia oponentului. Poate fi considerata dominanta, o pozitie, daca ai o mai mare gama de decizii la indemana decat oponentul tau si control asupra deciziilor pe care le poate lua oponentul tau. Campionii la Jiu Jitsu ca Marcelo Garcia au notat ca, de multe ori in timpul tranzitiilor dintre poziti, isi configureaza submisiile. Avand mai multe optiuni in aceste situatii intre-pozitii te face un practicant de Jiu Jitsu mai periculos.

Multe alte pozitiile familiare din Jiu Jitsu pot fi considerate de tranzitie. Genunchi-la-abdomen este la jumatatea dintre controlul lateral si montarea, de exemplu, si poate fi folosit pentru o varietate de atacuri si tranzitii. Arunca o privire la alte trei pozitii de tranzitie mai putin commune care sunt folosite din ce in ce mai des la competitiile de Jiu-Jitsu de cel mai inalt nivel.

 

 

Omoplata ( The omoplata)

 

Omoplata este fie un marsupial brazilian ciudat, fie o blocare a umarului cu ajutorul picioarelor. Este considerata una din cele mai importante tehnici de submisie din garda alaturi de triunghi si armbar. Dar omoplata poate fi mult mai mult decat atat. Mai multi practicanti de jiu jitsu printre care Nino Schembri si Rafael Lovato Jr. sunt cunoscuti pentru ca transforma omoplata intr-o pozitie la propriu. Din pozitia omoplata este posibila asezarea sa termine submisia sau tranzitia la o varierate de alte submisii si actiuni.

 

Traditionala rotire de omoplat implica extinderea corpului dumneavoastra si prinderea unui picior pentru a va rostogoli adversarul pe spate. O alta rotire din pozitia de omoplata care a fost facuta celebra de catre Roberto “Roleta” Magalhaes este rotirea pe spate. Daca adversarul dumneavoastra incearca sa se pozitioneze afara din omoplata dumneavoastra, puteti sa va folositi de impulsul sau sa il rostogoliti peste umarul dumneavoastra, completand rotirea.

 

Cand sunteti in masura sa va fortati adversarul sa se inghemuiasca insa nu sunteti capabili sa-l pregatiti pentru submisie este relative usor sa ajungeti in spatele lor si sa tranzitati catre pozitionarea din spate. Cu un control solid asupra parti superioare a corpului este posibil sa lasati umarul si sa va intoarceti adversarul catre dumneavoastra sa-l prindeti in stransoare.

Alternativ, mai multe submisii sunt disponibile, de asemenea,din pozitia de omoplata. prin atingerea picioarelor dumneavoastra de gi-ul adversarului puteti obtine aderenta necesara sa-l trageti intr-un triunghi. Sufocarea prin triunghi este de asemenea valabila cand oponentul dumneavoastra incearca sa se intoarca catre dumneavoastra pentru a se elibera din blocarea umarului.

 

Gogoplata este o submisie care este de asemenea disponibila cand adversarul dumneavoastra face presiuni asupra omoplatului dumneavoastra. Si anume prin folosirea gambei pentru a sufoca oponentul. Fi atent cu tehnica aceasta pentru ca ligamentele dumneavoastra vor trebui sa suporte o mare presiune.

O multime de armlock-uri sunt disponibile plecand de la omoplat. Una dintre ele are loc cand eliberezi triunghiul cu piciorul pe umarul oponentului si tragi piciorul indepartat pana la soldul opus. Asta transforma omoplata intr-un armbar belly-down.

 

In timp ce de multe ori este gandita a fi o submisie, omoplata este inca unul din acele puncte dintre tehnici care insa nu sunt punctate, dar ofera mult control si abilitatea de transit la multe alte pozitii si submisii.

Sursa: thejiujitsulab.wordpress.com

Leave a comment